BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, February 5, 2010

Tazkirah Jumaat: Penyakit Uji Keimanan, Kesabaran Manusia!


Salam Ukhuwahfillah dan salam kerinduan buat seluruh DNA ABU BAKAR + HJH.UYAM... Tazkirah Jumaat minggu ini adalah tentang PENYAKIT UJI KEIMANAN, KESABARAN MANUSIA!

Umat Islam digalak ziarah, hulur bantuan ringankan beban orang sakit.

Setiap penyakit yang didatangkan oleh Allah kepada kita umat islam semuanya adalah ujian terhadap keimanan kita kepada-Nya. Ujian itu samada besar atau kecil bertujuan menghapuskan dosa jika kita bersabar. InsyaAllah

Semua penyakit yang di datangkan oleh Allah mempunyai ubat kecuali penyakit tua dan mati atau sudah sampai ajal seseorang. Rasullullah SAW bersabda yang bermaksud: "Mereka bertanya 'Ya Rasullullah, apakah kami berubat? Baginda menjawab; Ya Wahai hamba Allah, sesungguhnnya Allah meletakan penyakit dan diletakkan pula penyembuhannya, kecuali satu penyakit iaitu penyakit ketuaan." (Hadis Riwayat Abu Sunnah)

Sementara itu, Allah juga memberi ganjaran kepada orang yang menziarahi orang sakit. Daripada Thauban, Nabi SAW bersabda yang bermaksud: Barangsiapa mengunjungi orang sakit atau menziarahi saudara seagamanya, maka memanggil akan dia oleh malaikat: Baik engkau dan baik perjalanan engkau dan sesungguhnya engkau telah menempatkan dalam syurga suatu tempat yang baik."

Dalam keadaan pesakit terlantar di katil hospital atau rumah, mereka rasa dihormati jika ada saudaranya, kaum kerabatnya dan kawan serta kenalannya datang menziarah. Kunjungan itu akan mengurangkan bebanan perasaan serta mengurangkan rasa sakitnya.

Tetapi seandainya tidak ada keluarga dan kawan menziarahi, dia akan berasa terasing, sedih dan pilu. Ini akan menambahkan lagi bebanan rasa sakitnya. Oleh itu, menziarahi orang sakit sangat digalakkan oleh Islam.

Apabila anda sedang sakit, bersabar dan bertawakal sambil berikhtiar untuk berubat. Penyakit datang dengan tiba2, sedangkan penyembuhannya memerlukan waktu yang lama. Harus di ingat doktor hanya mampu mengubati sedangkan yang menyembuhkan adalah Allah.

Sakit adalah takdir yang menimpa kepada sesiap yang dikehendakinya. Tidak ada orang yang meminta untuk mendapat penyakit. Tetapi apabila penyakit menimpa, maka hendaklah kita bersabar menerima takdir Allah dan berusaha supaya disembuhkan daripada penyakit itu.


Salam Ukhuwahfillah,

-Ida a.k.a Blogger DNA ABU BAKAR-


0 comments:

Related Posts with Thumbnails