BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, June 20, 2009

KENDURI ARWAH EMAK @ ATUK: HARI KE-40 (VIDEO)


Salam Ukhuwahfillah buat seluruh DNA ABU BAKAR + HJH.UYAM...


Moga berada di dalam lindungan dan rahmat-Nya...InsyaAllah!! Mohon ampun dan maaf diatas kelewatan mengupdate berita suasana kenduri arwah emak @ atuk pada 5/6/09 yg lepas. Diharap masih belum terlewat utk saya mengupdate suasana pd majlis kenduri tersebut. Diharap video2 pd hari kenduri tersebut yg saya sediakan di youtube ini menjadi tatapan kenangan buat seluruh DNA ABU BAKAR + HJH.UYAM..moga semua berpuas hati hendaknya...InsyaAllah!!






Persediaan untuk membuat 'Nasi Ambang'.

(*Nasi Ambang merupakan salah satu adat @ tradisi yg diturunkan turun-temurun utk keturunan jawa. Nasi ambang ini disediakan didlm dulang yg berisi nasi putih, lauk pauk spt: ayam msk ungkap @ semur, ikan kering bulu ayam, tauhu dan tempe grg, mihun grg, sambal grg serta serunding kelapa. Antara keunikan nasi ambang utk majlis kenduri ini ialah org yg dtg utk kenduri hanya mkn sedikit dan yg selebihnya dibw plg utk ahli keluarga di rumah. Nasi ambang yg dibawa pulang tersebut dipanggil 'nasi berkat'. Konsep yg hendak diterapkan di sini ialah bukan shj org yg pergi kenduri shj dpt menikmati juadah tetapi juga utk ahli keluarga di rumah..cara pembahagian nasi ambang ini ialah 1 dulang dibahagikan sama rata seramai 3-4 org..setiap dulang akan ada ketua yg akan membahagikan nasi ambang tersebut. Nasi ambang yg telah dibahagikan tersebuat akan dibungkus didalan bekas daun pisang serta dibalut dgn kertas. Bungkusan ini akan disediakan oleh tuan rumah itu sendiri. Ini adalah merupakanserba sedikit pengenalan tentang Nasi Ambang.)




Gen 1 & Gen 2 DNA ABU BAKAR solat Maghrib & membaca yassin berjamaah








Semasa Tahlil Untuk Arwah Emak @ Atuk yg ke-40 hari



Video ini telah diambil oleh Syukran semasa tahlil untuk arwah emak @ atuk yg dihadiri oleh jiran2 dan kariah Surau Naib Idris Kg Selanchar Pagoh, yg diketuai oleh Tuan Imam Bajuri.




Salam kerinduan,


-Ida a.k.a Blogger DNA ABU BAKAR-





2 comments:

Kasih said...

kami di sini pun kadang2 makan nasi ambang... hehehe... not really nasi ambang la... tapi mkn any lauk dlm talam bersama sisters. usually makan nasi daging... :) arab style.

Ida said...

hehehe...ye ke? mesti anis pun teringat klu kita makan nasi ambang ramai2kan..hehehe

Related Posts with Thumbnails